R

Wiosna na całego, ale czy bez hamulców?

Gdy na termometrze temperatury znacznie odbiegają od zimowego zera, a słońce doładowuje nas pozytywną energią, łatwo zapomnieć się za kierownicą naszych czterech kółek i mocniej “przycisnąć” pedał gazu.

Pamiętaj o bezpieczeństwie!

A nim “przyciśniemy” warto pamiętać o sprawdzeniu elementów pojazdu, które w zimie szczególnie mocno dostają w kość, a od których zależy bezpieczeństwo nasze i naszych pasażerów - układ hamulcowy, bo o nim mowa odpowiada za bezpieczne zatrzymanie rozpędzonego pojazdu na możliwie jak najkrótszym odcinku drogi. Standardowe, montowane oryginalnie zestawy klocków i tarcz hamulcowych są projektowane z myślą o “typowym” użytkowniku samochodu i trudno oczekiwać od nich czegoś więcej. Z myślą o kierowcach, którzy oczekują jednak, że układ hamulcowy będzie dawał z siebie więcej, firmy takie jak Brembo, Ferodo, czy ATE przygotowały zestawy o znacznie lepszych osiągach i wydajności.

EBC Brakes

Jeśli zdecydujemy się poprawić właściwości układu hamulcowego, to ciężko o lepszy wybór niż świetnej jakości zestawy od EBC Brakes. Brytyjczycy doskonale znają się na swoim fachu, od 35 lat specjalizują się w produkcji wysokiej jakości układów hamulcowych, w czterech fabrykach, dwóch na terenie Wielkiej Brytanii i dwóch w USA. 

Czarne EBC

Czarne EBC, standardowe klocki hamulcowe EBC ULTIMAX2, które są bardzo dobrym zamiennikiem dla elementów oryginalnych. Klocki hamulcowe ULTIMAX2 pasują do większości samochodów osobowych. Zostały opracowane z myślą o codziennej eksploatacji i oferują skuteczniejsze hamowanie niż oferują standardowe zamienniki, nawet klasy premium. Cechy ULTIMAX2 to wolniejsze zużycie tarcz hamulcowych, znakomita redukcja szarpania podczas hamowania w odniesieniu do konkurencyjnych klocków, współczynnik tarcia na poziomie 0,46.

Zielone EBC

Zielone EBC, najpopularnieje klocki hamulcowe EBC GREENSTUFF, które są produkowane z wysokiej jakości materiałów i spełniają normy bezpieczeństwa hamulców ECE R 90. Klocki hamulcowe GREENSTUFF świetnie sprawdzają się w samochodach o mocy do 200 KM. Cechy GREENSTUFF to wysoka początkowa siła hamowania, znacznie wyższa skuteczność hamowania - nawet do 600’C, znacznie niższe pylenie w odniesieniu do konkurencyjnych klocków, współczynnik tarcia na poziomie 0,55.

Czerwone EBC

Czerwone EBC to klocki hamulcowe EBC REDSTUFF, które są wykonane z materiału ciernego wzmocnionego bardzo wytrzymałymi włóknami aramidowymi. Klocki hamulcowe REDSTUFF są dedykowane do samochodów z napędem na cztery koła oraz do cięższych samochodów osobowych (np. BMW M5, Audi A6/S6, Mercedes E63). Cechy: znacznie niższe pylenie, obniżona emisja pyłów o 60-90%, skuteczne hamowanie nawet na zimnych hamulcach i znacznie wyższa niż u konkurencji efektywność na rozgrzanych, współczynnik tarcia na poziomie 0,5.

Żółte EBC

Żółte EBC to klocki hamulcowe EBC YELLOWSTUFF, które są produkowane z materiału ciernego wzmocnionych trwałymi włóknami aramidowymi. Klocki hamulcowe YELLOWSTUFF bardzo dobrze sprawdzają się przy wielokrotnych gwałtownych hamowaniach z dużych prędkości np. podczas szybkiej jazdy po autostradzie lub torze wyścigowym. Cechy: wysoka skuteczność hamowania zarówno na zimnych jak i rozgrzanych hamulcach, duża siła hamowania, odporność na fading, stabilność temperaturowa.

Niebieskie EBC

Niebieskie EBC czyli  EBC BLUESTUFF, które są szalenie wytrzymałymi hamulcami, z powodzeniem wykorzystywanymi w rajdach samochodowych. Aby skutecznie hamowały, wymagają wcześniejszego rozgrzania! Cechy: bardzo wolne zużycie tarcz hamulcowych, wydłużony czas eksploatacji, skuteczne hamowanie do temperatur na poziomie 900’C, współczynnik tarcia na poziomie 0,4.

Pomarańczowe EBC

Pomarańczowe EBC to klocki hamulcowe serii EBC ORANGESTUFF, które przeszły wzorowo najbardziej ekstremalne testy przeprowadzone przez inżynierów EBC Brakes. Klocki hamulcowe ORANGESTUFF osiągały bardzo dobry współczynnik tarcia przy tarczach rozgrzanych do czerwoności! ORANGESTUFF są dedykowane do użytku na torze. Cechy: skuteczne hamowanie do temperatur na poziomie 900’C, współczynnik tarcia na poziomie 0,5 do 0,6.

RP-1™ Racing Brake Pads

Całą gamę uzupełniają zaprezentowane na wiosnę 2019 roku klocki RP-1™ Racing Brake Pads - to najnowsze i najskuteczniejsze samochodowe klocki wyścigowe od EBC! Po ponad dwóch latach badań i ekstremalnych testów, EBC zdecydowało się rozpocząć produkcję ich flagowych klocków hamulcowych, przeznaczonych do ekstremalnych, wyścigowych zastosowań.

Zostały wyprodukowane w 100% w fabryce EBC w Bristolu, w Wielkiej Brytanii, z wykorzystaniem najnowszych technologii, takich jak włókna węglowe, czy kevlar, dzięki czemu osiągają niesamowitą odporność i stabilność temperaturową, niespotykaną wśród innych wyczynowych hamulców. Cechy: wyścigowa, ekstremalna wydajność, nawet w najwyższych temperaturach. Wyjątkowa trwałość, stabilność i powtarzalność siły hamowania (testowana okrążenie po okrążeniu), przód klocka wykonany z nielakierowanej stali nierdzewnej. Posiadają rewolucyjny system mocowania Nucap® NRS - okładzina nie tylko jest klejona do frontu klocka, ale posiada również specjalne haczyki, poprawiające stabilność i trwałość mocowania.

Wybór klocków hamulcowych to dopiero pierwszy krok ku poprawie właściwości układu hamulcowego i skróceniu drogi hamowania. Nie można zapomnieć również o powierzchni po której poruszają się klocki hamulcowe, czyli o tarczach. EBC posiada w swojej ofercie kilka rodzajów tarcz, które pozwalają na dopasowanie ich do potrzeb właściciela samochodu.

EBC PREMIUM

Seria tarcz hamulcowych EBC PREMIUM (gładkich) jest produkowana z jednego kawałka stali w fabrykach na terenie Wielkiej Brytanii oraz Niemiec. Tarcze hamulcowe są doskonałym jakościowo zamiennikiem dla tarcz fabrycznych, są od nich bardziej wytrzymałe oraz skuteczniej hamują. Ich ponadprzeciętna wytrzymałość pozwala na współpracę z klockami z serii REDSTUFF, YELLOWSTUFF czy BLUESTUFF.

EBC TURBO GROVE

Seria tarcz hamulcowych EBC TURBO GROVE (nacinane, nawiercane) jest skonstruowana w sposób, dzięki któremu jest możliwe efektywne odprowadzanie gazów powierzchniowych, powstających podczas hamowania z dużych prędkości. Tarcze TURBO GROOVE posiadają specjalne szczeliny, umożliwiające przepływ chłodnego powietrza, które skutecznie obniża temperaturę tarcz hamulcowych i klocków.

EBC USR

Seria tarcz hamulcowych EBC USR jest wykonana w nowej technologii powlekania tarcz hamulcowych, dzięki czemu jest dodatkowo chroniona przed powstawaniem powierzchniowych ognisk korozji. Tarcze hamulcowe USR są dostępne w kolorze czarnym. Jeżeli zależy Ci na cichym hamowaniu to seria USR będzie bardzo dobrym wyborem.

EBC BSD

Seria tarcz hamulcowych EBC BSD są tarczami z najwyższej półki. Produkcja odbywa się przy wykorzystaniu najnowszej technologii metalurgicznej GH15C o dużej zawartości krzemu oraz węgla. Tarcze hamulcowe BSD posiadają kierunkowe nacięcia w kształcie litery "V", które umożliwiają prawidłowe odprowadzania zanieczyszczeń i gazów z powierzchni roboczej tarczy hamulcowej i klocka ich niewątpliwą zaletą jest cicha praca podczas hamowania. 

Praktycznie wszystkie seryjnie produkowane pojazdy posiadają gumowe przewody hamulcowe. Podobnie jak w przypadku hamulców, zostały one zaprojektowane dla “typowego” użytkownika samochodu. Jeśli jednak chcemy skorzystać z potencjału naszego samochodu i mieć pewność, że układ hamulcowy będzie działał na 100% swoich możliwości, poza wymianą tarcz, klocków i płynu, należy pamiętać również o wymianie przewodów w stalowym oplocie. 

Układ hamulcowy wypełniony jest płynem, który “pracuje” pod ciśnieniem i to ono odpowiedzialne jest za siłę hamowania. Należy pamiętać, że podczas intensywnej eksploatacji ciśnienie to może rozpychać i deformować przewody, co z kolei przekłada się na osłabienie siły hamowania całego układu. Dodając do tego czynnik czasu, który sprawia, że struktura gumy coraz bardziej się degraduje, a do płynu zaczyna dostawać się woda - co obniża temperaturę wrzenia i powoduje utratę właściwości płynu hamulcowego, aż strach pomyśleć co się stanie, gdy kiedyś te obniżone właściwości wpłyną na drogę hamowania awaryjnego... 

Dlatego też doskonałą alternatywą są przewody w stalowym oplocie, wykorzystujące doskonałą odporność temperaturową teflonu (niezależnie od tego, czy jest wystawiony na działanie silnego mrozu, czy skrajnego gorąca - zachowuje swoją giętkość i elastyczność. 

Musimy pamiętać, że układ działa tak, jak jego najsłabsze ogniwo - przewody hamulcowe, w połączeniu z dobrej jakości płynem, tarczami i klockami to gwarancja bezpieczeństwa podróży dla nas i naszych bliskich.